گزارش چابکی کسب و کار

کسب و کار در حالت عادی جدید | ویرایش پنجم، 2022

نوشته:

به مشارکت:

مشارکت در تحقیق:

مترجم: امیرحسین حلاجیان اصفهانی

یافته های کلیدی

سازمان‌ها در سراسر جهان در حال یادگیری هستند که با کاهش همه‌گیری، چالش‌های جدیدی به وجود می‌آیند. با استعفای بزرگ، عدم اطمینان اقتصادی قریب الوقوع، و تاثیر ناشناخته جنگ و تغییرات آب و هوایی، محیط کسب و کار همچنان بی ثبات خواهد بود. به منظور رشد و بقا در این حالت عادی جدید، اهمیت چابکی تجاری به وضوح مشخص است.

امسال، 296 سازمان در سراسر جهان به گزارش چابکی تجاری 2022 کمک کردند. نتایج نشان می‌دهد که رویکردهای نوآورانه برای غلبه بر چالش‌های سیستمی و مداومی که سازمان‌ها با آن مواجه هستند مورد نیاز است. در این گزارش، یاد می‌گیریم که سازمان‌هایی که عملکرد بالاتری دارند، بهتر می‌توانند به طور مداوم روش‌های کاری خود را بهبود بخشند، که به نفع مشتریانشان است، رضایت کارکنان را افزایش می‌دهد و در نهایت نتیجه مالی آنها را بهبود می‌بخشد.

در یک تغییر گام مهم برای سال 2022، تأثیر اندازه یک شرکت بر چابکی کسب و کار در حال کاهش است. جایی که قبلاً سازمان هایی با 150 کارمند را مشاهده کرده بودیم که “نقطه شیرین” با بالاترین بلوغ چابکی تجاری بودند. به نظر می رسد که عادی سازی شیوه های چابک به سازمان های بزرگتر با 1500، 15000 و 50000 کارمند اجازه می دهد تا سطوح مشابهی از چابکی را به شرکت های کوچکتر گزارش کنند.

مشارکت نیروی کار

مشارکت کارکنان بهبود یافته و شفافیت و ارتباطات بهتر

نتایج تجاری

رضایت مشتری، دستیابی به نتایج تجاری، بهبود سرعت ورود به بازار و درآمدهای بالاتر

چابکی سازمانی

روش های بهتر کار، کاهش سیلوها، شیوه های بهبود یافته، توانایی بهتر برای پاسخگویی به تغییرات

پاسخ‌دهندگان نشان می‌دهند که تلاش‌های چابکی کسب‌وکار آنها برای مقابله و پیشرفت در محیط‌های ناپایدار صنعتشان کلیدی است. سازمان‌هایی با بلوغ چابکی تجاری بالا از مزایای تلاش‌های خود بهره می‌برند و پیشرفت‌های قوی را در موارد زیر گزارش می‌کنند:

امسال از زیرمجموعه‌ای از پاسخ‌دهندگان خواستیم که پرسشنامه‌ای ثانویه را تکمیل کنند که به توانایی آنها در جذب و حفظ کارمندان می‌پردازد. سازمان‌هایی با بلوغ چابکی تجاری بالا نه تنها انجام این کار را آسان‌تر می‌دانستند، بلکه تمایل داشتند شیوه کار خود را به عنوان یک مزیت برای کارکنان بالقوه مطرح کنند.

سازمان هایی که به دنبال بهبود شیوه های خود هستند می توانند از وجه اشتراک پاسخ دهندگان بالاترین رتبه در این گزارش بیاموزند. آنها تمایل دارند:

  • برنامه های تحول چابکی کسب و کار را به رهبری هیئت مدیره خود داشته باشید
  • چندین واحد تجاری را به طور همزمان تغییر دهید، معمولاً در امتداد جریان ارزش مشتری
  • در 3 شاخص کلیدی پیش بینی چابکی کسب و کار: بهبود بی وقفه، جریان های ارزش و مدل های تامین مالی تطبیقی امتیاز بالایی کسب کنید.

با نگاهی به داده‌های جمعیتی، بیشتر مناطق به سمت نمرات پیش از همه‌گیری خود برگشتند، با کاهش آسیا و اقیانوسیه در حالی که آمریکای شمالی افزایش یافت. از نظر صنعت، خدمات مالی، تولید و دولت بیشترین رشد را در پذیرش چابکی تجاری داشتند. با ادامه روند از سال 2021، یافته‌ها تأیید می‌کنند که اولین بار برای بهره‌مندی از چابکی کسب‌وکار، 2 سال در طول مسیر تحول اتفاق می‌افتد. سپس سود در طول سال های 3-8 افزایش می یابد و در 8 سال به بعد قوی ترین است.

مسیر به سمت چابکی تجاری می تواند چالش برانگیز باشد. در سال 2022، 2 مانع اصلی موفقیت همچنان مقاومت در برابر تغییر و رهبری نامناسب است. این چالش‌ها با شیوه‌ها و فرآیندهای ضعیف، مشارکت کم کارکنان، سیلوهای سازمانی و به‌ویژه شکاف کسب‌وکار-تکنولوژی، ساختار نامناسب، و مشکلات در جذب نیروی ماهر کافی ترکیب می‌شوند. این گزارش پیشنهادهایی را برای کمک به سازمان‌ها برای غلبه بر این چالش‌ها و به دست آوردن چابکی لازم برای پیشرفت در شرایط عادی جدید ارائه می‌کند.

شاخص های کلیدی پیش بینی

در گزارش چابکی تجاری 2019، که هر سال از آن زمان تائید می شود، تجزیه و تحلیل داده های چند ساله سه پیش بینی کلیدی چابکی تجاری را نشان می دهد: بهبود بی امان، جریان های ارزش، و مدل های تامین مالی. به این معنا که سازمان هایی که بلوغ چابکی تجاری بالا را گزارش می کنند تمایل دارند رتبه های بالاتری را در این سه معیار گزارش کنند. آنها همچنین بیشترین سود را از ابتکارات چابکی تجاری خود گزارش می دهند.

پیشنهاد ما: سرمایه گذاری را در این سه زمینه متمرکز کنید تا بیشترین سود را برای مسیر چابکی کسب و کار خود داشته باشید.

فرهنگی از بهبود بی وقفه

اطمینان حاصل کنید که روش کار سازمان شما فرهنگ یادگیری و آزمایش را پرورش می دهد. شیوه‌های کاری تکراری را اتخاذ کنید که زمان را برای نگاه کردن به آنچه انجام شده اختصاص می‌دهد و امکان سرمایه‌گذاری سنجیده را برای بهبود کار انجام شده و روش انجام آن فراهم می‌کند. این باعث کاهش هزینه ها، بهبود کارایی و ارائه ارزش بیشتر به مشتریان می شود.

از خود بپرسید: “ما چه شیوه هایی را برای ایمن سازی یادگیری و بهبود به عنوان یک سازمان به کار می گیریم؟”

ساختار در برابر جریان های ارزش

جریان های ارزش خود را درک کنید و نیروی کار و فرآیندهای خود را حول آنها ساختار دهید. این کار باعث به حداقل رساندن انتقال بین تیم‌ها، کوتاه شدن زمان انجام کار، و برای همه افرادی که درگیر هستند، به مشتریان خود دسترسی پیدا می‌کنند. این ساختارها باید با تکامل سازمان شما سازگار شوند.

از خود بپرسید: “چگونه سازمان و اقدامات خود را برای بهبود جریان ارزش برای مشتریانمان ساختار دهم؟”

مدل های تامین مالی تطبیقی

با تأمین مالی تیم‌های پایدار و ردیابی ارزش کسب‌وکار، مدل‌های تأمین مالی تطبیقی به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که به سرعت به فرصت‌ها در شرایط نوسان بازار واکنش نشان دهند. این شیوه‌ها سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا به طور معقولی سرمایه‌گذاری را در کارهایی با اولویت پایین‌تر متوقف یا کاهش دهند، رویه‌ای که کلیدی برای هدایت افراد و منابع محدود به سمت کاری است که ارزش بالاتری دارد.

از خود بپرسید: «آیا ما نتایج کسب و کاری را که می‌خواهیم به دست آوریم، تعریف کرده‌ایم و با آنها ارتباط برقرار کرده‌ایم، و آیا می‌توانیم ارزش آن نتایج را در حین تلاش برای دستیابی به آنها بسنجیم؟»

درک چابکی کسب و کار

چابکی تجاری مجموعه‌ای از قابلیت‌ها، رفتارها و روش‌های کار سازمانی است که به کسب‌وکار شما آزادی، انعطاف‌پذیری و حالت ارتجاعی را برای دستیابی به هدفش می‌دهد. مهم نیست که آینده چه خواهد آورد.

با این آزادی، شرکت ها می توانند به طور غریزی از فرصت های در حال ظهور و پیش بینی نشده به نفع مشتریان خود استفاده کنند و بر نحوه انجام کار در کل سازمان تمرکز کنند. این فقط فرآیندها و رویه ها نیست. این اصول و شیوه های تفکر است که منجر به رفتارها و هنجارهای جدید سازمانی می شود.

ما دامنه‌های چابکی تجاری را به عنوان روشی برای ارزیابی مدل عملیاتی فرهنگی شما برای سازمان شما تعریف کرده‌ایم که از 5 حوزه اصلی شامل 18 قابلیت تجاری نوظهور و بیش از 80 رفتار تشکیل شده است. ترکیبی از اینها اثربخشی فعلی و مستمر سازمان شما را تعیین می کند.

قابلیت ها و رفتارها در هر حوزه به همان اندازه مهم، ضروری و مرتبط هستند. سازمان ها تا زمانی که شایستگی خود را در هر حوزه چابکی تجاری ایجاد نکنند، نمی توانند به طور کامل در یک بازار غیرقابل پیش بینی موفق شوند.

دامنه‌های چابکی تجاری و همچنین گزارش چابکی کسب‌وکار بر اساس 4 اصل کلیدی ساخته شده‌اند که تفاوت‌های ظریف و پیچیدگی را در نحوه اتخاذ و اعمال چابکی تجاری سازمان‌ها تشخیص می‌دهد.

  • چابکی تجاری یک زنجیره است، نه یک حالت. این یک مسیر مداوم است که در آن سؤال این نیست که آیا آن را دارید یا خیر، بلکه سؤال این است که چقدر دارید (و آیا کافی است).
  • سازمان‌ها طیفی از قابلیت‌های چابکی تجاری، قوی و نوظهور را همزمان در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار بیان می‌کنند.
  • چابکی تجاری فقط از طریق رفتارها قابل بیان و اندازه گیری است – اگر با چابکی عمل کنید، چابکی دارید.
  • هیچ مسیر یا چارچوب واحدی برای چابکی کسب و کار وجود ندارد. چابکی تجاری را می توان به هزاران روش مختلف، با استفاده از رویکردها، شیوه ها، چارچوب ها و مدل های عملیاتی مختلف ایجاد کرد. سازمان‌های موفق رویکردی را ایجاد می‌کنند که متناسب با شرایط آنها در نقطه فعلی مسیرشان باشد.

برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر پیشرفت‌های هر پاسخ‌دهنده، نظرسنجی چابکی کسب‌وکار بررسی می‌کند که چگونه یک سازمان در برابر دامنه‌ها با استفاده از 26 معیار بلوغ منحصربه‌فرد رتبه‌بندی می‌کند.

آنچه در سال 2022 آموخته شد

بلوغ چابکی کسب و کار جهانی شاهد بهبود سال به سال است

در سال 2022 شاهد افزایش کلی 4 درصدی در متوسط بلوغ چابکی تجاری بودیم که نسبت به سال گذشته 4.9 به 5.1 امتیاز رسید. ادامه روند صعودی از 4.8 در سال 2020 و 4.4 در سال 2019.

گروه سازمان‌های با بلوغ بالا به 30 درصد افزایش یافت، یک افزایش ثابت 3 درصدی از 27 درصد در سال 2021 و 25 درصد در سال 2020.

متوسط رتبه بلوغ چابکی تجاری (مقیاس 10 امتیازی)
سازمان ها دارای بلوغ چابکی تجاری بالایی هستند (7 امتیاز یا بیشتر)

وجه اشتراک افراد با عملکرد بالا چیست؟ در سال جاری، داده‌ها همچنان نشان می‌دهند که سازمان‌های با عملکرد بالا امتیاز بالایی در معیارهای بهبود بی‌امان، جریان‌های ارزش، و مدل‌های تأمین مالی تطبیقی کسب می‌کنند: سه پیش‌بینی‌کننده کلیدی چابکی تجاری.

مشتری مداری رشد می کند در حالی که ایمنی روانی کاهش می یابد

معیارهای درک مشتری و مشتری به عنوان هدف هر دو به طور قابل توجهی افزایش یافته اند (به ترتیب 18٪ و 16٪ نسبت به رتبه بندی سال 2021). این قابلیت سازمانی هم بالاترین میانگین بلوغ امتیازی را در بین تمام پاسخ دهندگان دارد و هم بیشترین پیشرفت را داشته است. قدرت این معیارها به خوبی با موفقیت های برتر گزارش شده در سال جاری در روش های بهتر کار و رضایت مشتری ارتباط دارد.

در مقابل، اقدامات مرتبط با ایمنی روانشناختی تعبیه شده به طور متوسط 10 درصد کاهش یافت. این مشاهدات با مشکلات قابل توجهی که در پرسشنامه ثانویه در مورد حفظ و جذب کارکنان گزارش شده است، مطابقت دارد، اگرچه بار دیگر افراد با عملکرد بالا کمتر تحت تأثیر این چالش ها قرار گرفتند.

امکان پیشرفت وجود دارد

در حالی که پیشرفت هایی در کل وجود دارد، میانگین امتیاز بلوغ تجاری همچنان بسیار کمتر از نمره 7 یا بیشتر است که مطلوب تلقی می شود. این گزاره صرف نظر از اینکه چگونه داده ها را تجزیه کنیم صادق است: بر اساس منطقه، صنعت، اندازه شرکت یا نقش پاسخ دهنده.

بینش های ویژه قابلیت ها

هر یک از چهار حوزه کلیدی این نظرسنجی (روابط، رهبری، عملیات، و افراد) به 26 معیار بلوغ تقسیم می‌شوند که بر اساس قابلیت‌های درون دامنه‌های چابکی تجاری ترسیم شده‌اند.

در همه حوزه‌ها و قابلیت‌ها، میانگین رتبه بلوغ بین 4.7 در حاکمیت تعادل و ریسک که به طور سنتی تحت تأثیر قرار دادن آن دشوارتر است، و 5.6 در Fiercely Champion the Customer متغیر است.

برای 3 سال متوالی، قابلیت های مرتبط با مشتری بالاترین رتبه را دارند. این نشان دهنده روند رو به رشد سرمایه گذاری در مشتری مداری است.

نکته قابل توجه قابلیت توانمندسازی با پاسخگویی است که از سال 2021 6 درصد افزایش یافته است. این نشان دهنده واکنشی به توانمندسازی کارکنان به عنوان پاسخی به چالش های استخدام و نگهداری در سال 2022 است.

رتبه بندی در مقابل دامنه جدید

اکثر سازمان ها در طول 5 سال گذشته بهبود یافته اند

بین سال های 2018 تا 2022، 46 شرکت 3 بار یا بیشتر پاسخ داده اند. در این گروه، یک روند عمومی اما نه جهانی افزایش چابکی کسب و کار در طول زمان وجود دارد.

  • 60 درصد افزایش چابکی کسب و کار را گزارش کردند، با میانگین افزایش امتیاز 36 درصد
  • 17 درصد گزارش کردند که در امتیاز تغییری حاشیه ای یا بدون تغییر داشته است
  • 23 درصد کاهش سطح چابکی کسب و کار را گزارش کردند، با میانگین کاهش امتیاز 27 درصد.

رابطه در حال تغییر با اندازه شرکت

امسال، به استثنای سازمان های خرد (1-15 کارمند)، همه سازمان ها، صرف نظر از اندازه، سطوح مشابهی از چابکی را گزارش می دهند. هیچ شواهد روشنی مبنی بر اینکه چرا این روند در مقایسه با گزارش‌های گذشته تغییر می‌کند، که نشان داده بودند چابکی با اندازه نسبت معکوس دارد، وجود ندارد.

اثرات اندازه به طور مساوی توزیع نشده است.

2022 در مقابل 2021

برای سومین سال متوالی، بیش از 15000 سازمان کارمند متوسط بلوغ بالاتری نسبت به گروه 1501-15000 نشان می دهند. تحقیقات بیشتری برای درک این اثر مورد نیاز است.

در سال 2022، اندازه شرکت در مقایسه با سال‌های گذشته تأثیر کمتری بر چابکی کلی کسب‌وکار داشته است. بیشترین واریانس در محدوده سازمان های کوچک (16-150 کارمند) بود که – قبلاً گروه پیشرو – 0.6 امتیاز (از 5.5 امتیاز) کاهش یافت.

خدمات حرفه ای
فن آوری
مخابرات

3 صنعت برتر بر اساس بلوغ متوسط

هنگام بررسی دامنه پاسخ ها، شرکت های خدمات حرفه ای بالاترین میانگین امتیازات را دارند و پس از آن شرکت های فناوری و مخابرات قرار دارند.

2022 در مقابل 2021

خدمات حرفه ای و فناوری همچنان در رتبه بندی صنایع #1 و #2 با میانگین امتیاز بلوغ هستند. در مقایسه با سال 2021، سریع ترین صنایع در حال رشد برای چابکی تجاری عبارتند از خدمات مالی (3.7 برابر)، تولید (1.9 برابر) و دولتی (1.8 برابر).

زمان در مسیر: مزایا در 2 سال

در سال 2022، یافته‌ها همچنان تأیید می‌کنند که یک تغییر گام مفید در 2 سال پس از مسیر تحول اتفاق می‌افتد. سپس سود در طول سال های 3-8 افزایش می یابد و در 8 سال به بعد قوی ترین است.

این یک نتیجه عالی است زیرا بیش از نیمی از پاسخ دهندگان بیش از 2 سال است که در مسیر چابکی تجاری خود بوده اند.

این یافته همچنین برای رهبرانی که تحول را آغاز می‌کنند، آرامش می‌دهد، و خاطرنشان می‌کند که در سازمان‌های بزرگتر ممکن است 6 تا 12 ماه طول بکشد تا برنامه تغییر آغاز شود.

ما پیشنهاد می کنیم که این یافته همچنین محدودیتی را برای سرعت تغییری که افراد عادی در یک سازمان می توانند بپذیرند و حفظ کنند را نشان می دهد. با توجه به این موضوع، پیش‌بینی‌کننده‌های کلیدی چابکی کسب‌وکار حمایت می‌کنند که سرمایه‌گذاری اولیه باید به سمت شیوه‌هایی هدایت شود که امکان بهبود در چرخه‌های تکراری کوچک را فراهم می‌کنند، در تیم‌هایی که به وضوح با جریان‌های ارزش همسو هستند، جایی که می‌توان بودجه را بسته به آنچه از هر چرخه بهبود جمع‌آوری می‌شود، هدایت کرد.

دو قابلیت Fiercely Champion The Customer و Unleash Workflow Creatively، بزرگترین پیشرفت را در دو سال اول تحول چابکی کسب و کار مشاهده می کنند.

این امر منطقی است زیرا بهبود فرآیند نقطه شروع بسیاری از سازمان‌ها است (به عنوان مثال تغییر فرآیند توسعه نرم‌افزار با اتخاذ روش‌های Agile یا تغییر فرآیند بودجه‌بندی با اجرای روش‌های مالی تطبیقی). به طور مشابه، سازمان‌ها گزارش می‌دهند که یکی از اهداف اولیه مسیر چابکی کسب‌وکارشان این است که مشتری‌محورتر شوند.

پیمایش به بالا