تجاری سازی چیست؟

تجاری سازی فرآیند تبدیل ایده‌ها و اختراعات به محصولات و یا خدمات قابل عرضه در بازار و در نتیجه تولید ارزش است.

تجاری سازی، در واقع فرآیند تبدیل فن آوری های جدید به محصولات موفق تجاری است و دربرگیرنده آرایه های مختلفی از فرآیندهای مهم فنی، تجاری و مالی است که باعث تبدیل فن آوری جدید به محصولات یا خدمات مفید می شود.

این فرآیند شامل فعالیتهایی از قبیل ارزیابی بازار، طراحی محصول، مهندسی تولید، مدیریت حقوق مالکیت معنوی، توسعه راهبرد بازاریابی، افزایش سرمایه و آموزش افراد می شود.

نکته قابل توجه در رابطه با موضوع تجاری سازی این است که برای کالاهای دانشی که سهم نوآوری در آنها بالاست، ریسک به مراتب بالاتر از کالاهایی است که شناخت کافی از آنها در بازار و جامعه وجود دارد.

شـرایـط ایـده هـای مـنـاسـب بـرای تـجـاری سـازی

  1. امکان محاسبه تقریبی حجم بازار
  2. شناسایی شکاف وجود محصول یا خدمت در بازار
  3. عدم نیاز به حضور نیروی انسانی متخصص در بخش اصلی کسب و کار
  4. خطرساز نبودن استفاده از محصول یا خدمت
  5. در دسترس بودن مواد اولیه مورد نیاز
  6. عدم وابستگی استفاده از محصول یا خدمت به  تدوین مقررات دولتی
  7. عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد  اولیه
  8. امکان برندسازی برای محصول یا خدمت
 

فـرآیـنـد تـجـاری سـازی

  1. ایده پردازی: اولین مرحله تجاری سازی، ایجاد ایده ای خلاقانه و فناورانه است.
  2. تحقیقات بازار: پس از ایده پردازی، بایستی بررسی و مطالعه بازار یا تحقیقات بازار صورت پذیرد. البته کیفیت تحقیقات بازار در موفقیت فرآیند تجاری سازی نقش بسزایی داره و عدم توجه به این مرحله مهم، سازمان را از فرصت تصمیم گیری هوشمندانه محروم میکنه.
  3. تهیه نمونه اولیه: در ضمن تحقیقات بازار، میشه نمونه اولیه را تهیه کرد و همگام با مطالعه اولیه بازار و گاها تست بازار، مشکلات و مسایل مربوط به آن را حل و فصل کرد.
  4. امکان سنجی: انجام مطالعات امکان سنجی و اطمینان از قابل انجام بودن ایده در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. در نتیجه این مرحله، میزان تقاضا، فروش و نهایتا درآمد حاصل از ایده مشخص میشه.
  5. ارزیابی هزینه: متناسب با میزان فروش، امکانات مورد نیاز برآورد و هزینه اون ارزیابی میشه و نهایتا مقرون به صرفه بودن ایده بررسی می گردد.
  6. تولید محصول: پس از ارزیابی هزینه، امکان مطالعه مالی وجود داره. در صورت سودآور بودن، تولید محصول، متناسب با تقاضا انجام می گیرد.
  7. معرفی محصول به بازار: در این مرحله محصول به بازار معرفی و ارایه می گردد تا مشتری با محصول و مزیت های آن آشنا و نسبت به استفاده از آن ترغیب گردد.
  8. تولید انبوه: پس از اطمینان از موفقیت محصول در ارائه به بازار، محصول در مقیاس انبوه تولید می گردد.
  9. فروش: در این مرحله برای محصول، بازاریابی و تبلیغات صورت می گیرد تا محصولی که طی چندین مرحله موفقیت اون در بازار تست گردیده است به فروش قابل توجهی برسد.
پیمایش به بالا