تاکتیک های جذب بازدیدکننده در هک رشد

  • بازدیدکنندگان را به سمت خود بکشید (Pull)
  • آن‌ها را به سمت خود هل دهید (Push)
  • از محصولات خود برای جذبشان استفاده کنید (Product)

این روش‌های جذب ترافیک، به تاکتیک‌های 3P  شهرت دارند.

تاکتیک های کششی جذب بازدیدکننده

نخستین روش برای جذب بازدیدکنندگان، این است که آنها را به سمت وب‌سایت خود بکشید. در این روش به آنها دلیلی می‌دهید که به نزد شما و محصول‌تان بیایند.  در واقع آنها را تحریک می‌کنید، تشویق می‌کنید و به سمت خودتان می‌کشانید. از جمله تکنیک­های کششی جذب بازدیدکنندگان، تولید محتوا است.

تاکتیک های فشاری جذب بازدیدکننده

این روش، از روش کشیدن تهاجمی‌تر و فعالانه‌تر است. در این روش، به جای ترغیب افراد، به سراغشان می‌روید و آنها را به سمت وب‌سایت و محصول خود هُل می‌دهید. مثلاً شاید یک نفر بخواهد یک ویدیو از وبسایت آپارات تماشا کند، اما با دیدن تبلیغ شما در آپارات به کلی تصمیمش عوض می‌شود و به وب‌سایت شما می‌آید؛ یا در مثالی دیگر، شخصی می‌خواهد در گوگل جستجو کند، اما وقتی آگهی شما را در نتایج گوگل می‌بیند، روی آن کلیک می‌کند و سایر نتایج جستجو را نادیده می‌گیرد.

در حقیقت با این روش شما به آنجایی می‌روید که کاربران حضور دارند و آنها را به سمت محصول خود هُل می‌دهید.

تاکتیک های مبتنی بر محصول

روش سومی که می‌تواند به وب‌سایت شما ترافیک بیاورد، خود محصول‌تان است. اگر تا به حال دوستان خود را به یک شبکه اجتماعی دعوت کرده‌اید، پس می‌دانید که چطور می‌توان از خود محصول برای جذب ترافیک استفاده کرد. هر کسی که از محصول شما استفاده می‌کند، می‌تواند افراد بیشتری را به استفاده از آن دعوت کند.

تاکتیک های کششی  و فشاری نمونه‌هایی از اجرای هک رشد هستند که متکی به بازتعریف مفهوم توزیع هستند. اگر بدانید که مردم چگونه در فضای اینترنت حضور می‌یابند و به کجاها سر می‌زنند، آنگاه می‌توانید با دقت بالایی آنها را ترغیب کنید به سایت شما سر بزنند. اما اگر ندانید که مردم در فضای وب کجا جمع می‌شوند و چه چیزی باعث می‌شود از آنجا به جایی دیگر کوچ کنند، نخواهید توانست به نحو موثری آنها را به سمت وب‌سایت خود بکشید یا هُل بدهید.

سومین روش (یعنی محصول) بر خلاف تاکتیک های کششی و فشاری، به بازتعریف مفهومِ توزیع ارتباطی ندارد، بلکه ناشی از بازتعریف مفهوم محصول است. همانطور که در فصل اول گفتیم، امروزه دیگر خود محصولات می‌توانند در جذب مشتری نقش ایفا کنند و این یک اتفاق تاریخی در دنیای کسب‌و‌کار است.

نکته‌ی ضروری که باید بدانید این است که هر یک از این سه روش در زمینه‌ی مناسب و هنگامی که توسط شخصی کاربلد اجرا شده باشند، جواب می‌دهند. احتمالاً همانطور که در حال مطالعه این سه روش و بررسی تفاوت‌هایشان بودید، به این نتیجه رسیدید که یکی از آنها نسبت به دو روش دیگر برتری دارد. اما باید بدانید هر سه‌ی آنها جایگاه ویژه و ارزشمندی در زرادخانه‌ی یک هکر رشد دارند.

بسیاری از محصولات در عمل، ترکیبی از تاکتیک های کششی، فشاری و محصول را به خدمت می‌گیرند.

پیمایش به بالا